Cykling i skoven – hvor og hvordan
I skovene må du cykle på alle eksisterende stier og skovveje. Det betyder også at du ikke må cykle i skovbunden hvor som helst. Cykling i skovbunden kan ødelægge skoven, fortidsminder og være til fare for andre skovgæster. Reglerne for cykling i skovene er bestemt i naturbeskyttelsesloven.
Ifølge færdselsloven skal hastigheden afpasses efter forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Der stilles særlige krav i skoven, hvor udsynet ofte er ringe og underlaget løst og glat.
Den almindelige højrevigepligt gælder også ved kørsel i skoven. Det er tilladt at færdes til fods overalt, så du kan pludselig møde nogen, hvor du mindst venter det.
Retningslinjer for MTB–kørsel i Silkeborgskovene:
- Kør kun på skovveje, eksisterende stier og MTB-ruterne.
- Vis hensyn til andre skov-gæster; Passer langsomt, hold afstand og vær sikker på, at de har opdaget dig.
- Kør ikke på vandreruterne, de er forbeholdt de gående.
- Undgå de mest populære områder f.eks. stierne omkring Almind Sø, Slåen Sø, Lovisehøj mv.
- Kør varieret, brug ikke de samme stier og veje hver gang.
- Kør ikke på eller ved siden af trapper, hverken opad eller nedad.
- Kør med omtanke, pas på dig selv og husk cykelhjelmen.
MTB-ruten – Bemærk at ruten er ensrettet!!
Størstedelen af ruten er anlagt i skovbunden som et ensrettet singletrack. Sporet er markeret med røde pæle med MTB-piktogrammer. Når sporet splittes op i forskellige sværhedsgrader, angiver pilenes farve rutens sværhedsgrad. En forholdsvis let blå rute leder MTB-rytteren rundt i skoven. Fra den blå rute er det muligt at teste sine færdigheder på røde og sorte ruter der alle leder tilbage til den sammenhængende blå rute.
Sværhedsgrader:
Blå rute: En forholdsvis let rute dog med flere mere krævende passager. Den blå rute er sammenhængende. I området ved Rævebakken er det muligt at vælge forskellige blå ruter. De blå ruter samles alle på toppen af Rævebakken.
Rød rute: Her er tale om sværere strækninger med passager som kræver mere af MTB-rytteren, og som henvender sig til den øvede rytter.
Sort rute: De sorte ruter er krævende både i relation til rytteren og udstyret. Her vil ofte forekomme switchbacks eller stejle passager som øvede ryttere kan bruge bl.a. i træningssituationer.